رابط کاربری و تجربه کاربری ( UI & UX )

رابط کاربری و تجربه کاربری

رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟

آیا تا به حال از خود سؤال کرده اید که رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟ و یا چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟ در پست امروز ما کمی عمیق تر به رابط کاربری و تجربه کاربری ( UI & UX ) می پردازیم تا درک بهتری از تفاوت های بین آنها داشته باشیم.

طراحی UX به طراحی تجربه کاربر اشاره دارد ، در حالی که طراحی UI  طراحی رابط کاربری است. هر دوی این ها برای یک محصول IT بسیار مهم هستند  که می تواند تاثیر به سزایی در سئو سایت که در مقالات دیگر به آن پرداخته ایم،بگذارد.

رابط کاربری UI

به عبارت ساده تر ، رابط کاربری (UI) هر چیزی است که کاربر برای استفاده از یک محصول یا خدمات دیجیتالی با آن در تعامل است. شامل همه چیز از صفحه نمایش و صفحه نمایش لمسی ، صفحه کلید ، صداها و حتی چراغ ها می شود. با این حال ، برای درک تکامل UI ، مفید است که کمی بیشتر با تاریخچه و چگونگی پیشرفت آن آشنا شوید.

رابط کاربری و تجربه کاربری(UI & UX)

تاریخچه مختصری از رابط کاربری

در دهه ۱۹۷۰ ، اگر می خواستند از رایانه استفاده کنند ، باید از رابط خط فرمان استفاده می کردند. رابط های گرافیکی مورد استفاده امروز هنوز از نظر تجاری وجود نداشتند. برای کار با رایانه ، کاربران برای برقراری یک کار ساده ، نیاز به برقراری ارتباط از طریق زبان برنامه نویسی داشتند . آنها همچنین باید خطوط به ظاهر نامتناهی کد را نیز تکمیل می کردند.

در دهه ۱۹۸۰ اولین رابط کاربری گرافیکی (GUI) توسط دانشمندان رایانه در Xerox PARC توسعه یافت. با استفاده از این نوآوری پیشگامانه ، کاربران می توانستند با ارسال بصری دستورات از طریق آیکون ها ، دکمه ها ، منوها و کادرهای کنترل ، با رایانه های شخصی خود ارتباط برقرار کنند.

این تغییر فناوری بدان معنی بود که هر کسی می تواند از رایانه استفاده کند ، هیچ کد نویسی لازم نبود و انقلاب رایانه شخصی آغاز شد. در سال ۱۹۸۴ اپل کامپیوتر  شخصی Macintosh را منتشر کرد که شامل یک ماوس و یک کلیک بود. مکینتاش اولین کامپیوتر خانگی موفق تجاری بود که از این نوع رابط کاربری استفاده می کرد.

رابط کاربری و تجربه کاربری(UI & UX)

دسترسی و شیوع رایانه های شخصی و اداری به معنای این بود که واسط های کاربری باید برای استفاده در ذهن کاربران طراحی شود. اگر کاربران نمی توانند با رایانه های خود ارتباط برقرار کنند ، پس آن ها قادر به فروش رایانه ها نیستند. در نتیجه ، طراح UI متولد شد.

رابط کاربری در حال حاضر

اکنون طراحان UI نه تنها در رابط های رایانه ای ، بلکه تلفن های همراه ، واقعیت افزوده و مجازی و حتی رابط های “نامرئی” یا بدون صفحه نمایش مانند صدا ، ژست و نور کار می کنند.

دستیاران صوتی در سال ۲۰۱۱ با دستیار صوتی شرکت اپل که Siri نام داشت شروع شد. از آن زمان ما همچنین معرفی دستگاه های (Google Now (2012 و دستگاههای (۲۰۱۴)Alexa را داشتیه ایم.

UI رایانه از ورودی های فرمان متنی و در واقع از سیستم عامل رایانه رومیزی رایج گذشته است. اکنون در کنار صفحه کلیدها و مکان نما های ماوس ، ورودی های لمسی و صدا در دستگاههای رومیزی و موبایل قابل استفاده هستند. چنین عملکردهایی احتمالاً در آینده همراه با سایر پیشرفت های UI مانند عملکرد حرکات ، رابط های رایانه ای مغز و واقعیت افزوده شیوع بیشتری پیدا می کند.

رابط کاربری و تجربه کاربری(UI & UX)

طراحان رابط کاربری

طراحان UI طراحان گرافیک هستند. آنها نگران زیبایی شناسی رابط کاربری هستند. طراحان باید رابط کاربری طراحی کنند که جذاب ، دیدنی و تحریک کننده و مناسب باشد و با هدف یا شخصیت برنامه تطابق باشد. آنها باید اطمینان حاصل کنند که هر یک از عناصر بصری احساس وحدت را چه از نظر زیبایی شناختی و چه از نظر هدف نمایش می دهد.

رابط کاربری و تجربه کاربری(UI & UX)

تجربه کاربری UX

طراحی تجربه کاربر (UXD یا UED) فرایند افزایش رضایت و وفاداری مشتری با بهبود قابلیت استفاده و سهولت استفاده رابط کاربری است که در تعامل بین مشتری و محصول ایجاد می شود.

تجربه کاربر یا UX در نتیجه پیشرفت UI تکامل یافته است. هنگامی که چیزی برای تعامل با کاربران به وجود می آید ، تجربه آنها چه مثبت ، چه منفی و چه خنثی باشد باعث تغییر احساس کاربران در مورد آن محصول می شود.

دان نورمن دانشمندی که در اپل کار می کرد ، اولین بار در سال ۱۹۹۰ اصطلاح تجربه کاربری را به کار برد که به شرح زیر است:

“تجربه کاربر” شامل کلیه جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت ، ازجمله خدمات و محصولات آن می باشد.

تجربه کاربر از برنامه با نحوه تعامل آنها با برنامه مشخص می شود. آیا تجربه صاف و بصری است یا دست و پا گیر و گیج کننده؟ آیا روند برنامه امری منطقی است؟ آیا تعامل با برنامه این احساس را به افراد می دهد که آنها به طوری موثر وظایفی را که برای رسیدن به آنها تعیین شده اند ، انجام می دهد یا آن را مانند یک مبارزه احساس می کنند؟  آسان یا دشوار بودن تجربه کاربر بر مبنای چگونگی تعامل با عناصر رابط کاربری که طراحان UI ایجاد کرده اند ، تعیین می شود.

طراح تجربه کاربری

بنابراین طراحان UX برای رابط کاربری یک برنامه نیز نگران هستند و به همین دلیل است که مردم در مورد اختلاف بین این دو دچار سردرگمی می شوند. با این حال اینگونه است که طراحان UI وظیفه دارند تصمیم بگیرند که رابط کاربری چگونه به نظر  برسد و طراحان UX وظیفه تعیین نحوه عملکرد رابط کاربری را بر عهده دارند.

آنها ساختار رابط و عملکرد را تعیین می کنند. نحوه ساماندهی آن و نحوه ارتباط همه قسمت ها با یکدیگر را به طور خلاصه بر عهده دارند. آنها چگونگی عملکرد رابط را طراحی می کنند. اگر به خوبی کار کند و یکپارچه شود ، کاربر تجربه خوبی خواهد داشت. اما اگر پیمایش پیچیده یا غیرمعمول باشد ، احتمالاً یک تجربه ناخوشایند برای کاربر می شود.

همکاری طراحان رابط کاربری (UI) با طراحان تجربه کاربری (UX) :

یک طراح UX تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه کار کند در حالی که طراح UI تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه به نظر برسد. این یک روند همکاری است و دو تیم طراحی تمایل به همکاری نزدیک با هم دارند. تیم UX مشغول بررسی جریان برنامه است ، اینکه چگونه همه دکمه های شما را از طریق وظایف خود هدایت  کند و اینکه چگونه رابط کارآمد به نیاز کاربر براساس اطلاعات کمک کند. تیم UI در حال کار روی نحوه ظاهر شدن همه عناصر رابط کاربری هستند.

UI در مقابل UX : دو وظیفه بسیار متفاوت که در هماهنگی کار می کنند !

طراحی UI و طراحی UX شامل مجموعه مهارت های بسیار متفاوتی هستند ، اما آن ها برای موفقیت یکدیگر یکپارچه هستند. یک طراحی زیبا نمی تواند یک رابط کاربری ناخوشایند و گیج کننده را نجات دهد و یک تجربه کاربر درخشان و کاملاً مناسب با طراحی بد رابط کاربری بصری از بین میرود. هر دو طراحی UI و UX باید بی عیب و نقص اجرا شوند و کاملاً مطابق با انتظارات کاربر از قبل موجود باشند تا یک رابط کاربری و تجربه کاربر عالی ایجاد کنند.

منابع: usertesting,uxplanet,servicenow

, , , , , ,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها.